Motor har testet hele 16 forskjellige dekk i årets sommerdekktest, 2018.
Som forventet kommer flere av premiummerkene ut på topp. Men billigmerkene leverer bedre kvalitet og forskjellene på premium og budget minker for hvert år.
Dette testes
De viktigste egenskapene som testes er hvordan dekkene oppfører seg på vått underlag. Årets sommerdekktest tar for seg bremselengden, vannplaning, sidegrep og kjørefølelsen av å kjøre i regnvær. Testen er utformet på en sånn måte at dette telles hele 55 prosent av poengsummen totalt for hvert dekk. De resterende 45 prosent tar for seg kjøring på tørt underlag. Her måles bremselengde, kjørefølelse, rullemotstand og støynivå (målt i dB).
Premium dekk
Continental Premium Contact 6 er et av premiummerkene som kommer på øvre del av testen, og scorer forholdsvis bra på alle disipliner. Det er spesielt bra på grep og kjørefølelse på vått underlag, og takler tøffe situasjoner meget bra. Ender totalt opp med 81 poeng i årets test. Dette dekket er også, sammen med Pirelli Cinturato P7, et av de rimligste premiummerkene.
Budget dekk
Landsail, som var fjorårets overraskelse, var ikke med på årets test. Dette dekker var en av fjorårets testvinnere på bremselengde på vått underlag. Det hadde også testens laveste støynivå.
NAF sier: «Landsail er det første billige, kinesiske dekket som presterer bra i en av våre tester»
Hele testen finner du på NAF sine hjemmesider.